Články - Články - Legendární brouk slaví narozeniny, kmotrem mu byl Hitler - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
Autor : suzuki
Číslo článku : 109
Určeno pro : všechny
Verze 1.00.01
Datum zveřejnění: 15. 2. 2011 15:30:00
Přečteno : 3740

Volkswagen Brouk, dlouhá léta nejprodávanější automobil na světě, se poprvé představil široké veřejnosti přesně před 75 lety, 15. února 1936.


Počátky Volkswagenu (lidového vozu) byly temné. Jeho otcem byl sice geniální konstruktér Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou. Za jeho vznikem ale stojí Hitlerova touha být velkým vizionářem, který přetaví Německo v moderní průmyslovou velmoc.

    Porsche, který představil svůj projekt vozu pro široké masy v lednu 1934, si nemohl vybrat vhodnější okamžik.

 Německo zažilo po nástupu nacistů k moci řadu modernizačních programů, mezi které patřil i projekt laciného vozu pro masy. Zrození automobilu, který měl navázat na úspěšný lidový rozhlasový přijímač, oznámil Adolf Hitler při zahájení X. berlínského autosalonu

    Hitler potřeboval automobily, které by se mohly prohánět po jeho prestižních a velkolepých, ale docela prázdných dálnicích. Po obdobě populární "Plechové Lízinky", Fordu modelu T, který na kola postavil Ameriku, navíc již dlouhá léta toužily miliony Němců.
    
    Jejich přání měl splnit "KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude ("síla díky radosti"), obstarávající Němcům "vhodnou" zábavu ve volném čase. Při jeho vývoji se nešetřilo penězi ani lidskými silami.

    Auto mělo na trhu stát méně než 1 000 říšských marek, což byla cena malého motocyklu (průměrná mzda 32 marek týdně). Dodnes se vedou spory, zda bylo reálné jej za tuto cenu vůbec vyrobit. Pro auto vznikala od roku 1938 u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější továrna svého druhu v Evropě. A nejen ona, také nové město, dnešní Wolfsburg. Obojí bylo vybudováno a léta provozováno za pomoci válečných zajatců, nuceně nasazených a vězňů z koncentračních táborů.

    Porsche vzal tvorbu prvního volkswagenu jako výzvu. Jednoduchý, vzduchem chlazený motor boxer s protilehlými válci uložený vzadu poháněl účelně řešený podvozek a aerodynamickou karoserií. Při návrhu si vzpomněl na svého přítele Hanse Ledwinku, konstruktéra automobilky Tatra. Říká se, že Porsche při navrhování koukal Ledwinkovi přes rameno, když pracoval na Tatře V570.

 

Že má celosvětově proslulý Volkswagen Brouk českého předka, uznala i samotná německá automobilka po dlouhých tahanicích u soudu až v šedesátých letech. V roce 1961 nakonec Volkswagen zaplatil Tatře odškodné 3 000 000 marek. Více o Tatře V570 čtěte ZDE
    Nesplněný sen

    Sny o motorizaci Německa a produkci půl milionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely. Místo nich vyjelo z bran továrny na Porschem navrženém podvozku přes 60 000 lehkých vojenských vozů, takzvaných kübelwagenů a schwimmwagenů. V automobilce se vyráběly i součástky do zbraňových systémů a opravovala letadla.
    
    Tisíce Němců, kteří si od srpna 1938 spořili na vysněné auto, tak přišlo zkrátka. Odškodnění se dočkali až v 60. letech, kdy jim Volkswagen po mnohaletém soudním sporu nabídl slevu na nový vůz.
    
    Po německé kapitulaci ležela většina slavné Porscheho továrny v troskách. O její vybavení mělo v rámci reparací zájem několik automobilek z vítězných států. Nakonec ale zůstaly stroje na svém místě a už v roce 1945 se pod britským patronátem mohla rozjet výroba.
    Druhý začátek

    Ze sutin ji pozvedl britský důstojník Ivan Hirst, který ve vybombardovaných halách vzkřísil výrobu i téměř pohřbený projekt nenáročného vozidla pro široké masy.

V březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1 000 kusů za měsíc, hranice 2 000 volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se již první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde kdysi vznikla i slavná přezdívka brouk. Vůbec poprvé ji prý pro vůz s typicky zakulacenou karoserií a širokými blatníky použil v roce 1938 deník New York Times. Původně se totiž auto jmenovalo Volkswagen Typ 1. Na základě jeho podlahové plošiny vznikl rovněž lehký užitkový Transporter, VW Typ 2, další automobilová legenda.
    
    V roce 1955 již slavili ve Wolfsburgu vyrobení miliontého brouka, který se mezitím stal jedním z nejúspěšnějších německých exportních artiklů a hlavních symbolů poválečného hospodářského zázraku. Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto (nebo právě proto), že v době své největší slávy již platil za poněkud zastaralý model. Jeho hrdí majitelé shovívavě tolerovali hlučnost motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení. Brouk se stal předmětem zájmu umělců i excentriků, stal se "oficiálním" vozem amerických hippies a zahrál si v řadě filmů.

Brouk se vyráběl kromě Mexika v Brazílii, Peru a Nigérii. Všude obstál na výbornou. Dobové reklamy vyzdvihují jeho odolnost, zaměnitelnost dílů z různých období výroby a zejména příslovečné, německy precizní zpracování. V dobách největší slávy, kdy wolfsburgská továrna chrlila 3 000 brouků denně, v ní pracovalo 3 600 kontrolorů dohlížejících na všechny fáze výroby. Díky tomu není neobvyklé, je-li na tom dochovaný německý brouk ze 60. let lépe než mexický z let devadesátých.
    Století brouka

    Od znovuobnovení výroby se konstrukce postupně modernizovala, přibývaly motory s větším objemem, modifikovala se karoserie a kromě varianty sedan vznikl kabriolet, populární zejména ve Spojených státech.

 S jeho obsluhou si poradila i mysl květinových dětí, zatemněná drogovým experimentem a nepoznamenaná technickými znalostmi. Servisní příručka "Jak udržet váš VW při životě – pro naprosté idioty", navíc vyzdobená nákresy v psychedelickém stylu, mluví za vše (poprvé vydáno v rce 1969, dodnes ke koupi do 20 dolarů). Důmyslná konstrukce také sváděla k všelijakým přestavbám.
    
    V mateřské továrně ve Wolfsburgu se do roku 1974 vyrobilo téměř 12 milionů Brouků. Koncem 70. let se jejich produkce přesunula z Německa definitivně do Mexika. Jako úplně poslední původní Brouk sjel z linky 30. července 2003, 64 let po začátku výroby, exemplář s pořadovým číslem 21 529 464.

Jedno auto, spousta jmen

Němci mu říkají Käfer, Britové a Američané Beetle (anglicky brouk), Italové Maggiolino, Francouzi Coccinelle, Brazilci Fusca a my jednoduše Brouk.


 

Zdroj www.idnes.cz

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Září 2017
Add event Přidej akci
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Nadcházející akce
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel