Články - Články - Alfa Romeo Giulia: Romeo a Giulia (2/2) - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
Autor : suzuki
Číslo článku : 114
Určeno pro : všechny
Verze 1.00
Datum zveřejnění: 1. 3. 2011 10:50:22
Přečteno : 3600

Ve druhém díle naší vzpomínky na slavný sportovní sedan Alfa Romeo Giulia si připomeneme jeho vývoj v 70. letech a nezapomeneme ani na odvozený typ 1750/2000.


Výrazné modernizace se giulia dočkala v roce 1970. Ve výrobě nadále zůstaly pouze dvě provedení: 1300 Super a 1600 Super. Motor 1,3 měl nyní výkon zvýšený na 65 kW, verze 1,6 l dávala 76 kW. Třináctistovka dosahovala největší rychlosti 166 km/h a z 0 na 100 km/h akcelerovala za 12,5 s, výkonnější „šestnáctka“ jela až 175 km/h a sprint z 0 na 100 km/h zvládla za 11 s. Průměrná spotřeba paliva činila 10, resp. 11 l/100 km. Díky montáži mírně zúžených předních sedadel se páka parkovací brzdy mohla přestěhovat na středový tunel a významnou inovací byly také nahoře zavěšené pedály spojky a brzdy. Důležitým příspěvkem k aktivní bezpečnosti vozu představovalo zavedení dvouokruhové brzdové soustavy.Posilovač brzdného účinku nyní dostala i třináctistovka.

V roce 1972 došlo k racionalizaci výrobního programu. Giulia od té doby nesla označení 1,3 Super a 1,6 Super a obě verze se lišily již pouze použitým motorem. Výbava obou modelů totiž byla nadále identická, včetně  čtveřice světlometů a mírně modifikované masky chladiče. Velké chromované „puklice“ byly nahrazeny modernějšími kryty středů kol. V interiéru se objevil nový volant s chromovanými rameny a přední sedadla s anatomičtějším tvarem. Teploměr chladicí kapaliny doplněný tlakoměrem oleje se přestěhoval na středovou konzolu před řadicí páku, na přístrojovou desku mezi rychloměr a otáčkoměr přibyly elektrické analogové hodiny.

K úplně poslední modernizaci došlo v červnu 1974. Automobil dostal nové označení 1300 Nuova Super, resp. 1600 Nuova Super. Od svých předchůdců se nuova odlišovala zejména čtveřicí stejně velkých světlometů zasazených do nové černé plastové masky chladiče se širším firemním trojúhelníkem. Víko zavazadelníku příšlo o svůj charakteristický prolis. Přední nárazník se přesunul o něco výše a ukazatele směru byly přemístěny těsně pod něj, zadní nárazník se protáhl až skoro k výřezům zadních blatníků. Drobné změny se objevily také v interiéru (např. výdechy topné a ventilační soustavy na středové konzole, opěrky hlavy u předních sedadel). Pro úplnost dodejme, že od roku 1976 výrobce začal giulii nabízet také se vznětovým motorem Perkins a Giulia se tak stala vůbec první sériovou Alfou s naftovým motorem. Tento nepřeplňovaný čtyřválec o objemu 1760 cm3 dával velmi skromný výkon 37 kW a spolupracoval s původní pětistupňovou převodovkou, samozřejmě s jiným odstupňováním. Giulia Nuova Diesel jela pouze 133 km/h, ovšem mohla se pochlubit na svou dobu příznivou průměrnou spotřebou nafty 7,9 l/100 km. Ke sportovnímu charakteru tohoto sedanu se tato pohonná jednotka pochopitelně vůbec nehodila. Proto bylo vyrobeno pouze 6573 kusů vznětových giulií, které se uplatnily většinou v italské taxislužbě.

Do slavné historie Alfy Romeo Giulia neodmyslitelně patří také její větší, luxusnější a silnější sestra s označením 1750, která debutovala v roce 1968. Tento šarmantní sedan měl oproti giulii rozvor prodloužený o 60 mm, díky čemuž poskytoval více prostoru cestujícím na zadním sedadle. Karoserie byla prodloužena nejen ve své střední části, ale měla také delší přední a zadní převis, takže proporčně byla velmi dobře vyvážena. Její celková délka činila 4390 mm, výška, šířka ani rozchod kol se od giulie nelišily.

Ani typ 1750 neztratil nic z typického šarmu výchozí giulie a díky vyhlazeným plochám karoserie a méně klenutému zadnímu sklu působil moderněji. Však také pod těmito velmi citlivě provedenými úpravami bylo podepsáno studio Pininfarina. Hlavní změna však nastala pod kapotou. Dvouvačkový čtyřválec měl tentokrát objem zvětšený na 1779 cm3, takže produkoval 84 kW, což stačilo na největší rychlost 180 km/h. Motor byl opět spojen s pětistupňovou převodovkou. Průměrná spotřeba paliva činila 13,2 l/100 km. Podvozek giulie se čtyřmi kotoučovými brzdami a výborně propracovanými nápravami si i s větším motorem dobře poradil. Luxusně pojatý interiér měl zcela novou přístrojovou desku s kontrolními přístroji efektně vystupujícími z její horní plochy. Stejně jako v případě giulie se také „sedmnáctsetpadesátce“ u zákazníků dostalo velmi příznivého přijetí, ovšem vzhledem k její vyšší ceně se pochopitelně prodávala v menších počtech než její starší sestra. Za zmínku stojí i ten fakt, že v prestižní novinářské anketě Automobil roku 1968 získal vůz pěkné druhé místo, což jenom potvrzuje neobyčejnou technickou i stylistickou progresivitu tehdy již 6 let vyráběné výchozí giulie.

První modernizace typu 1750 proběhla v roce 1969 (nahoře ukotvené pedály, dvouokruhový brzdový systém, nový volant, halogenové světlomety). Vzhledem k tomu, že Alfa 1750 byla určena i pro americký trh, existovala i verze se samočinnou třístupňovou převodovkou ZF. Kvůli přísnějším americkým exhalačním předpisům byly motory těchto automobilů místo dvou karburátorů Weber vybaveny vstřikováním paliva Spica. Poslední sedan Alfa Romeo 1750 byl vyroben v roce 1972.

Již o rok dříve se ale objevilo ještě výkonnější provedení s označením 2000, které signalizovalo použití motoru o objemu 1962 cm3 s výkonem 97 kW. Vůz take dostal novou přístrojovou desku. Při pohotovostní hmotnosti 1110 kg dosahoval největší rychlosti 190 km/h, z 0 na 100 km/h akceleroval za 10 s a průměrně spotřeboval 14 l/100 km. Také “dvoutisícovka” se úspěšně exportovala i na americký trh.

Celkem bylo v letech 1962-1977 vyrobeno 572 626 sedanů Giulia a v letech 1968-1976 vzniklo 191 720 kusů typu 1750/2000. Tato čísla nejlépe ilustrují obrovskou oblibu těchto nezapomenutelných klasiků, kteří se postupně stali velmi oblíbenými historickými vozidly, resp. youngtimery. V letos stoleté historii milánské značky i v srdcích Alfistů jsou prostě giulia i její větší sestra 1750/2000 (fandy přezdívaná “Berlina”) navždy zapsány zlatým písmem.

Autor www.auto.cz

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Září 2017
Add event Přidej akci
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Nadcházející akce
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel