Články - Články - BMW Isetta – bublina číslo 1 - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
Autor : suzuki
Číslo článku : 124
Určeno pro : všechny
Verze 1.00
Datum zveřejnění: 25. 4. 2011 20:02:47
Přečteno : 4066


Rivolta si najal konstruktéry Prettiho a Raggiho (někde se uvádí i jméno Gobini), kteří navrhli originální vozítko nazvané Isetta (malé ISO), které se stalo senzací turínského autosalonu v roce 1953 a pro chudé Italy se stalo prostředkem, jak levně přejít od skútru k vozidlu, poskytujícímu ochranu před nepříznivým počasím. Pouhých 2260 mm dlouhé tříkolové vozítko bublinového tvaru mělo jediné dveře v celé šířce přídě a jedno zadní kolo poháněl dvoutaktní dvoupístový motor s objemem 236 cm3. Ke zvýšení stability bylo přidáno druhé zadní kolo (obě zadní kola byla blízko u sebe). Italské motoristy však tato „vajíčka“ příliš neoslovila, prodalo se jen kolem 1500 kusů, a proto se Rivolta zaměřil na prodej licencí. Do výroby Isett se pustily firmy Pilette (Belgie), Velam (Francie), ISO Motor (Španělsko), Remi Isetta (Brazilie) a hlavně německá BMW.

Malý zachránce

Německá automobilka BMW vyráběla v padesátých letech luxusní sedany 501 a 502 (říkalo se jim „barokní andělé“) a sportovní vozy 503 a 507. Drahých sedanů se vyrobilo jen několik tisícovek, sportovních vozů dokonce jen několik stovek. Finanční situace automobilky nebyla nijak růžová a bylo nutné nalézt nový výrobní program, který by přinesl zisk. Na vlastní vývoj nebyly peníze a proto byl zvolen nákup licence.

Konstruktéři BMW provedli na Isettě několik úprav. Především použili vlastní motor z motocyklu R25, čtyřdobý jednoválec s rozvodem OHV, chlazený ventilátorem. Motor s objemem válce 247 cm3 a výkonem 12 koní byl umístěn za sedadly a poháněl dvojici zadních kol s rozchodem 520 mm (přední měla rozchod 1200 mm). Vozík s typovým označením BMW Isetta 250 (foto) byl poprvé představen novinářům 5. dubna 1955 v Rottach-Egernu. Zvenku se lišil od ISO Isetty hlavně výše umístěnými světlomety (ISO je měla v předních blatnících), jinak tvarovanou klikou dveří a odlišně uspořádanými vzduchovými vstupy na pravém boku.

Račte vstoupit

Neobvyklé nastupování do vozíku odklápěnou čelní stěnou (foto) bylo převzato z italské Isetty. Jelikož byl volant upevněn na dveřích, odklápěl se také. Umožňoval to kloubový hřídel, přes který byla tyč volantu spojena s převodkou řízení. O bezpečnosti při čelním nárazu se zde pochopitelně nedalo vůbec mluvit. Kabina byla dostatečně prosvětlena čelním a zadním oknem a velkými bočními okny. Vzduch dodávala do kabiny malá trojúhelníková větrací okénka a komu to nestačilo, mohl si shrnout horní plátěnou část střechy.

Za prvních osm měsíců výroby vyjelo z továrny BMW deset tisíc německých isett. V říjnu 1956 byla dělená boční okna nahrazena jednodílnými (foto) s posuvnými skly vpředu, zajišťujícími dostatečné provzdušnění kabiny. Díky velikosti těchto bočních oken mohlo být zadní okno menší. Toto řešení se zpočátku dodávalo jen pro export, přičemž původnímu provedení se říkalo Standard a novému Export (nebo také Motocoupé deLuxe). Později se už všechny isetty vyráběly s jedním oknem na každém boku.

Posila do kopce

V roce 1956 došlo ve Spolkové republice Německo k úpravě daňových předpisů a isetta se ocitla ve třídě do 300 cm3. BMW nelenilo a nabídku doplnilo o silnější verzi s motorem o objemu 298 cm3, nazvané Isetta 300. Jeden kůň navíc sice nezvýšil maximální rychlost, ta zůstala na 85 km/h, ale dost pomohl při jízdě do kopce.

Za osm let vyrobila automobilka BMW 161 728 vozíků isetta, několik tisíc ve formě montážních sad. Další tisíce isett byly vyrobeny ve Velké Británii (v bývalé opravně lokomotiv v Brightonu) na základě licence od BMW. Anglické isetty měly jedno zadní kolo, aby mohly využívat výhodnější silniční daň pro tříkolová vozidla. Měly volant na pravé straně a opačně zavěšené dveře, otevírané doprava.

Současně s Isettou se v letech 1957–1959 vyrábělo větší čtyřmístné vozidlo BMW 600, rovněž s odklápěnou přídí, ale se dvěma řadami sedadel a pohonem dvouválcovým boxerem. Zadní sedadla byla přístupná dalšími dveřmi na pravém boku. „Šestistovka“ nebyla zdaleka tak úspěšná jako isetta vzhledem k vysoké ceně, srovnatelné s VW „Broukem.“

Vozítko BMW Isetta se stalo zakladatelem kategorie „bubble-car“ a jejím nejznámějším představitelem. Popularitě malých lidových vozítek napomohla mj. Suezská krize v roce 1956, která tehdy vyvolala v Evropě nedostatek pohonných hmot. Dodnes je Isetta oblíbeným sběratelským kouskem. V Anglii se vyráběla přesná replika Tri-Tech Zetta.

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Listopad 2017
Add event Přidej akci
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Nadcházející akce
Burza Tchořovice 25/11/2017
Burza Ostrava 25/11/2017
Burza Ostrava 26/11/2017
Burza Nupaky 2/12/2017
Burza Ostrava 2/12/2017
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel