Články - Články - Škoda Superb: Skvostný a jedinečný - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
Autor : suzuki
Číslo článku : 128
Určeno pro : všechny
Verze 1.00
Datum zveřejnění: 20. 9. 2011 19:12:01
Přečteno : 4342

Výraz Superb – znamenající „skvostný, nádherný, jedinečný“ – u nás býval angličtiny neznalými komolený na „Super B“. Snad s odkazem na obdobné označení předválečných luxusních automobilů Walter.
Škodovka, ve třicátých letech nazývaná ASAP aneb Akciová společnost pro automobilový průmysl, zavedla v roce 1934 moderní řadu automobilů. A to od nejmenšího k největšímu: Popular (lidový), Rapid (rychlý), Favorit (oblíbený, těšící se přízni) a Superb.


Kromě sjednoceného designu, procházejícího během dalších pěti let několika facelifty patrnými zvláště na přídi, je spojovala robustní a moderní konstrukce. Charakterizoval ji páteřový rám, v jehož předním rozvidlení spočíval motor, nezávislé zavěšení všech kol s napříč uloženými půleliptickými listovými pery (u Superbu vzadu zdvojenými) a motory přezbrojené z ventilového rozvodu SV na OHV a s vyjímatelnými vložkami válců. Po suchých, které nebyly v přímém kontaktu s chladicí kapalinou, nastoupily termicky efektivnější mokré a Škodovka tak o mnoho let předběhla řadu konkurentů včetně renomovaných zahraničních značek.

Před válkou však Škoda narazila na problém patentové ochrany, zákon totiž nepřipouštěl zaregistrování výrazů týkajících se obecných vlastností. Firemní právníci našli okliku: muselo by se prokázat, že v obecnou známost vstoupilo spojení konkrétních výrobků s tímto pojmenováním. A tak Mladoboleslavští obeslali vybrané zákazníky, kteří rádi stvrdili svoji spokojenost. Ochranná známka byla přiklepnuta a v roce 2001 ji Škoda Auto, a. s. oživila u nového modelu na prodloužené „čínské“ platformě Volkswagenu Passat. Další generace je na trhu od předloňska a vzniká dokonce i jako kombi.

A jaký byl první superb? Sedan měl obří rozměry 5500 x 1700 x 1700 mm při rozvoru 3300 mm a pohotovostní hmotnosti kolem 1800 kg. Karoserie ještě používaly dřevěnou kostru pobitou silným plechem, vodou chlazený řadový šestiválec 2,5 l dával 40 kW při 3500 ot./min. Podle počtu válců a kilowattů dostal označení Š 640, starší škodovky kódovaly koňské síly.

Po 201 kusech vyjel modernizovaný Superb II (1936-1937, 53 ks), motor zesílil na 44 kW, vůz jel 115 km/h při spotřebě 15-17 l. Následovalo převrtání motoru na tři litry a v roce 1938 přezbrojení na ventily v hlavě válců (OHV) – efektivnější spalování vyneslo zvýšení výkonu na 63 kW při zachování patnáctilitrové spotřeby (karoserie se zkrátila o 300 mm). Kromě limuzíny a sedanu se dodával také polokabriolet a sanitka, nemluvě o speciálních karoseriích našich vyhlášených značek jako Sodomka nebo Uhlík. Po válce sloužily superby i jako vládní vozidla. Celkem vzniklo v letech 1934-1949 asi 730 kusů – současná Škodovka vyrábí kolem 50 000 superbů ročně.

Středočech americký
Šestiválcové motory superbů vynikaly klidným a pružným během, důležité bylo uložení klikového hřídele v osmi ložiskách, protizávaží a „antivibrátor“, tedy tlumič chvění. Jenže konkurence lákala zákazníky osmiválci, dvanácti- a šestnáctiválce se před válkou objevovaly spíše v Americe. Kvůli zmenšení zástavbových rozměrů a zmenšení i odlehčení bloku se v zámoří rozšířilo uspořádání válců do V. U nás jej používala prakticky jen Tatra u typů 77 a 87. Škoda vyrukovala v roce 1939 se Superbem typu 919, 4,0 l/71 kW (bral 20-24 litrů!). Americkým vzorům nezůstal nic dlužen, zrenovovaný exemplář ve firemním muzeu vyrazí dech rozměry 5700 x 1800 x 1750 mm, elegancí i komfortním interiérem. Osm kabrioletů skončilo v tehdy německém Breslau (Vratislavi), dva uzavřené měly prý po válce zamířit k ministru zahraničí Janu Masarykovi a státnímu tajemníkovi Vladu Clementisovi.

 

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Listopad 2017
Add event Přidej akci
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Nadcházející akce
Burza Tchořovice 25/11/2017
Burza Ostrava 25/11/2017
Burza Ostrava 26/11/2017
Burza Nupaky 2/12/2017
Burza Ostrava 2/12/2017
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel