Články - Články - Hydra-Matic: První automat - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
ww.auto.cz
Autor : suzuki
Číslo článku : 131
Určeno pro : všechny
Verze 1.00
Datum zveřejnění: 10. 10. 2011 16:53:33
Přečteno : 3011

„Léta se na něm pracovalo! Dnes je konečně tu! Automobil bez spojkového pedálu… automobil, který nikdy nepotřebuje řazení. Automobil, který mění výkon motoru v úžasnou novou senzaci plavného, plynulého pohybu! Největší pokrok od vynalezení elektrického startéru!“ Podobnými slovy propagovala v roce 1939 značka Oldsmobile, spadající do koncernu General Motors, svoji novinku – samočinnou převodovku Hydra-Matic v automobilu Custom 8 Cruiser.


Jednalo se o první velkosériovou aplikaci, ale hydrodynamický měnič točivého momentu byl v té době na světě již 34 let – za jeho otce bývá považován dr. Hermann Föttinger ze štětínské firmy Vulcan. Hydraulickou spojku s pozoruhodně měkkým záběrem, byť za cenu nemalých ztrát, rozvíjel zhruba od roku 1930 britský Daimler. V převodovce používal planetové soukolí, které lépe vyhovovalo charakteristice provozu londýnských autobusů.

Hydra-Matic společně vyvinuli inženýři GM, pracující pro Cadillac a Oldsmobile. Projekt vedl Earl A. Thompson, jenž na podzim 1928 významně ulehčil řazení zavedením synchronizačních spojek. Na automatu pracoval od roku 1932, po dvou letech pokusů existovala převodová skříň schopná měnit jednotlivé stupně za plného točivého momentu motoru. Slovo „Hydra“ v názvu automatu se netýkalo pouze měniče momentu, ale také vlastního řazení. Parkovací brzda neměla samostatnou polohu voliče (P), aktivovala se při zařazení zpětného chodu a vypnutí motoru.

Výroba Hydra-Maticu se rozeběhla v květnu 1940, zaváděcí cena 57 dolarů hned v následujícím roce stoupla na rovnou stovku a v cadillacích činila 125 USD. Do zastavení výroby osobních automobilů v USA v únoru 1942 vzniklo takřka 200 000 těchto převodovek!

Na válečném poli se Hydra-Matic uplatnil v lehkých tancích M5 Stuart (spojen se dvěma motory Cadillac V8) a M24 Chaffee. Osvědčen v boji, hlásal pozdější reklamní slogan.

Bezstarostné řazení, do té doby známé vlastně jen z elektromobilů nebo parovozů, si oblíbily nejen ženy. Plných sedmdesát procent z pontiaků ročníku 1948 mělo automat! Hydra-Matic používal dvě olejová čerpadla, zadní roztáčel výstupní hřídel z převodovky, takže po roztlačení na zhruba 30 km/h vznikl dostatečný tlak a automobil se rozjel i s vybitým akumulátorem. Starší hydra-matiky mívaly kostrbatější řazení z dvojky na trojku, zato na přímý záběr přenášel hydraulický měnič asi jen čtvrtinu točivého momentu a ztráty skluzem klesly na minimum.

Další značky GM se vydaly vlastní cestou, zato menší konkurenční výrobce dohnaly vysoké náklady na vývoj vlastních automatů do náruče Hydra-Matiku. Odebírali jej například Hudson, Nash (oba 1950-1956), Frazer (1951), Kaiser (1951-1955), „otec jeepu“ Willys (1954-1955) nebo – a to muselo vedení GM zvláště těšit – prestižní odnož konkurenčního Fordu, Lincoln. Prestiži Hydra-Matiku prospělo prodání licence automobilkám Rolls-Royce (1952) a Bentley, které jej používaly do roku 1967.

Během roku 1955 prošel Hydra-Matic úpravami, než ustoupil „dvouokruhovému“ nástupci Jetaway s plynulejším záběrem, ale příliš vysokými výrobními náklady. Konkurenční Buick Dynaflow sice zabíral měkce, ale zvláště při vyšších rychlostech nad ním Hydra-Matic vynikal menšími ztrátami ve skluzu hydraulického měniče.

Přehlídkové plížení
Samočinné převodovky byly ve východním bloku velmi málo rozšířené, tedy pokud pomineme speciální užitková vozidla nebo sovětské reprezentační vozy ZIL. Před 26 lety – dne 8. června 1984 – byla vyrobena první z pěti Tater 613-K (kabriolet). Aby mohla posloužit prominentům při režimem oblíbených vojenských přehlídkách konaných hlavně v Praze na Letenské pláni, bylo potřeba naučit ji plíživé jízdě bez rizika spálení spojky. A tak se místo čtyřstupňové suché spojky s přímo řazenou čtyřstupňovou převodovkou uplatnil dovozový třístupňový automat Borg Warner, typ 65.

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Září 2017
Add event Přidej akci
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Nadcházející akce
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel