Články - Články - Londýnská taxi: Big Ben na kolech - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
Autor : suzuki
Číslo článku : 133
Určeno pro : všechny
Verze 1.00.01
Datum zveřejnění: 18. 10. 2011 15:40:00
Přečteno : 3264

Během uplynulých šedesáti let se v metropoli nad Temží prosadily v podstatě jen tři modely, s pozoruhodnou životností ve výrobním programu i běžném provozu. Z filmů nebo třeba televizního seriálu o detektivu Hercule Poirotovi si možná vybavíte Austin FX3, jehož premiéra se odehrála na Londýnském autosalonu 1948. V průběhu následujících deseti let vzniklo asi sedm tisíc exemplářů, kromě uzavřených karoserií existovaly také vzdušnější landaulety. Měly pevnou střechu, pouze prostor kolem hlav vzadu sedících cestujících bylo možné otevřít stažením textilního dílce. Ač se to možná nezdá, dovnitř se díky třem řadám sedadel vešlo šest osob. Vpředu seděl pouze řidič – jak jinak v Anglii než vpravo. Na fotografii je dobře patrná vedle něj umístěná zastřešená plošina pro náklad. Hodit na ní kufr nebo jej naopak odebrat zabralo na rozdíl od transportu pod kapotou klasického zavazadelníku jen chvilku, což se hodilo při kratších cestách městem a úprku od taxi třeba na vlak. Druhou řadu tvořila pomocná sedátka, na zadní lavici se vešly tři osoby: 1 + 2 + 3 = 6.

 


Ef-iks-trojku“ poháněl velmi robustní benzinový čtyřválec, ze zdvihového objemu 2199 cm3 dával 47 kilowattů a vynikal hlavně pružností běhu. Od roku 1955 jej doplnil alternativní atmosférický diesel, při svých 2178 cm3 pouze se 41 kilowatty.

V čerstvé paměti návštěvníků Londýna zůstává dodnes hojně provozované taxi FX4. Tradiční britská automobilka Austin v období 1958-1981 pustila do světa asi pětasedmdesát tisíc těchto vozů, poté produkce evergreenu pokračovala pod značkou LTI a skončila roku 1996. LTI – tedy London Taxi International se sídlem v anglickém Coventry – patří v branži k nejpovolanějším. Společnost totiž vznikla před 91 lety a od roku 1948 se zabývala výrobou zmíněných taxíků pod značkou Austin.

 

Šestimístný typ FX4 si sice udržel design považovaný již v době vzniku na konci 50. let za konzervativní, nicméně dodnes nikoho neuráží a nejednou bývá jeho černá karoserie zpestřena často velmi zajímavými a originálními grafickými motivy. Pod kapotou starších verzí klapal naftový čtyřválec 2.2/41 kW, převzatý z FX3.

Aktuální taxi LTI TX4 používalo od roku 1997 naftový motor 2.7 od Nissanu, po pěti letech nahrazený fordovským 2.4 TD. V prosinci 2006 převzal štafetu 2.5 TD/75 kW od italského VM (typ R 425 DOHC). Karoserie homologovaná jako pouze čtyřmístná má vnější rozměry 4580 x 1800 x 1835 mm, poloměr otáčení činí 8,5 metru, ač rozvor dosahuje 2885 mm. Zadní kola nese jako za starých časů bytelná tuhá náprava. Vozidlo s pohotovostní/celkovou hmotností 1815/2520 kg jezdí stotřicítkou při průměrné spotřebě 8,8 litru na 100 km. V Číně se rozšiřuje pod značkou Geely s benzinovým motorem 2.4.

Tradice zavazuje
V současné době jezdí po Londýně s rozlohou přibližně 1000 km2 osídleném zhruba sedmi miliony obyvatel kolem jednadvaceti tisíc automobilů taxislužby. Převládají námi popisované typy Austin FX4 a modernější interpretace LTI TX4. Taxikář si vydělá přibližně 150 000 korun měsíčně, ovšem musí odečíst zhruba pětapadesátiprocentní náklady. Průměrná jízda přijde asi na tři sta korun, ročně se na území Londýna uskuteční asi 88 milionů „rit“. A na kolik přijde automobil taxislužby? Při současném kurzu přibližně na milion korun.

 

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Září 2017
Add event Přidej akci
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Nadcházející akce
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel