Články - Články - Mercedes-Benz 500/540 K – osm válců s kompresorem (1. část) - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
Autor : suzuki
Číslo článku : 144
Určeno pro : všechny
Verze 1.00
Datum zveřejnění: 10. 1. 2012 20:03:01
Přečteno : 4110


Letos slaví automobilka Mercedes-Benz 125. výročí udělení patentu na první automobil se spalovacím motorem, který v roce 1886 zkonstruovali Karl Benz a Gottlieb Daimler. Připomeňme si k tomuto výročí jeden z nejslavnějších typů značky Mercedes-Benz v celé jeho dlouhé historii, typ 500 K (jeho mladšího a silnějšího bratra 540 K představíme v druhé části tohoto článku). Mercedes-Benz Typ 500 K poháněl řadový osmiválcový motor s kompresorem a proto se úvodem podívejme stručně na historii osmiválcových a kompresorových motorů této německé značky.

Motory s kompresorem mají u značky Mercedes-Benz dlouhou tradici, začínající v roce 1926. Tehdy došlo ke spojení firem Daimler a Benz, vytvoření akciové společnosti Daimler-Benz AG a současně se stal vedoucím konstruktérem Ferdinand Porsche. Pod jeho vedením vznikly slavné sportovní vozy Mercedes S, SS, SSK a SSKL, poháněné řadovými šestiválci s kompresorem Roots, zapínaným při plném otevření škrticí klapky karburátoru.

Osmiválce se v mercedesech poprvé objevily na podzim 1928. Tehdy byl představen model Nürburg 460, poháněný 4,6litrovým řadovým osmiválcem. Ferdinand Porsche jej zkonstruoval jako odpověď na konkurenční Horch 8. Dalším vývojem vznikl v roce 1932 Typ 500 (W 08) s osmiválcem objemu 4918 cm3 (100 k, později 110 k). Jeho karoserie typu Pullman měřila na délku 5380 mm.

Berlínská premiéra

Mercedes-Benz Typ 500 K (tovární označení W 29) byl poprvé vystaven (společně s typem 130) na berlínské automobilové výstavě v únoru 1934 jako nástupce modelu 380, představenému jen o rok dříve. Pod dlouhou kapotou se nacházel vodou chlazený řadový osmiválec Daimler-Benz M 24 I s objemem válců 5018 cm3 (vrtání/zdvih: 86/108 mm) a výkonem 100 koní bez kompresoru a 160 koní se zapnutým kompresorem. Devítiložiskový motor měl rozvod s postranními ventily (SV) a dvojitý karburátor. Výkon motoru se přenášel na 17palcová zadní kola přes čtyřstupňovou nebo pětistupňovou převodovku se synchronizací všech stupňů kromě prvního.

I poměrně výkonný motor měl s Mercedesem 500 K s pohotovostní hmotností kolem 2300 kg (samotný podvozek vážil 1700 kg) co dělat. Maximální rychlost 160 km/h se dala dosáhnout jen při plně sešlápnutém plynovém pedálu, kdy už byl aktivován kompresor. Při průměrné spotřebě 27 l/100 km musela být vzadu umístěná benzinová nádrž dostatečně dimenzovaná. I tak stačilo 110 litrů benzinu na dojezd jen kolem 400 km.

Moderní podvozky

Z předcházejícího typu 380 převzala „pětistovka“ moderní podvozek s nezávislým zavěšením předních kol odpérovaných vinutými pružinami a kyvnou zadní nápravou s dvojitými vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči. Pro různé typy karoserií vznikly tři typy podvozku:

• Pro čtyřmístné a 2+2 verze byl určen „normální“ podvozek s rozvorem 3290 mm, u kterého byl chladič umístěn nad přední osou.
• Pro dvoumístné a 2/3 (dvoumístné s pomocným vyklápěcím sedadlem v zádi) verze se dodával podvozek se stejným rozvorem 3290 mm, u kterého byl chladič (i motor a kabina) posunut o 185 mm za přední osu, což vyvolávalo dojem mimořádně dlouhé přední části vozu.
• Třetí typ podvozku měl rozvor zkrácený na 2980 mm a chladič umístěný nad přední osou. Tento podvozek byl určen pro plánovaný typ 580 K a byl vyroben jen v počtu několika kusů pro dvoumístné speciály.

Karoserie na zakázku

Na uvedených podvozcích vznikla celá řada unikátních vozů s karoseriemi různých typů, zhotovených podle požadavků jednotlivých zákazníků. Kromě karoserií z karosárny Sindelfingen oblékala Typ 500 K několik dalších malých dílen. Z nich to byla především berlínská karosárna Erdmann & Rossi (E&R). Nejextravagantnější z kreací této karosárny byl proudnicový roadster Typ 500 K (foto), dodaný koncem roku 1935 tehdejšímu iráckému králi. Dnes je tento vůz vystavený v technickém museu ve Speyeru. Prakticky stejnou karoserii měl i Typ 290, vystavený na berlínském autosalonu 1935.

 

Čtyřmístné kabriolety se stahovací plátěnou střechou, stavěné na „normálním“ podvozku typu 500 K (rozvor 3290 mm) se označovaly písmenem B (typy se čtyřmi bočními okny, vyrobeno 106 kusů) nebo písmenem C (se dvěma bočními okny, 90 kusů). Jejich vnější rozměry byly 5250 x 1880 x1635 mm. Normální podvozek dostaly i čtyřdveřové limuzíny (19 kusů), jedna dvoudveřová limuzína a také velký otevřený Tourenwagen (19 kusů).

Na podvozku se stejným rozvorem ale dozadu posunutým motorem se dodávaly kabriolety typu A (33 kusů), Roadstery (4 kusy) a speciální aerodynamické čtyřmístné kupé, nazvané Autobahn-Kurier (foto, vyrobeny 4 kusy) s rozměry 5170 x 1820 x 1520 mm. Jeho název naznačoval, že je určený především k jízdě po nových německých dálnicích. Tento skvost byl mimo jiné pozoruhodný tím, že jako první na světě měl zaoblená skla bočních oken. Po jednom kabrioletu C postavily na podvozku 500 K i anglické firmy Windover a Corsica. Podvozek 500 K s dozadu posunutým motorem používaly i tovární vozy Sport-Roadster a Sport-Limousine (kupé), které se v roce 1934 zúčastnily 2000 km dlouhého závodu napříč Německem. Stejný podvozek dostalo i kupé Sport-Limousine z roku 1935 a speciál Sport-Coupé (1936).

Vyvrcholením řady 500 K se v roce 1936 stal nádherný Spezial-Roadster (foto), jehož jedinečné tvary navrhl Hermann Ahrens. Karrosserie Sindelfingen, jež patřila do společnosti Daimler-Benz, dodala celkem 25 kusů dvoumístných karoserií s třetím nouzovým sedadlem pod výklopným víkem na dlouhé zádi. Eleganci vozu dokreslovaly chromované lišty na blatnících, na bocích a na kapotě. Po stranách šípového chladiče byly na příčné konsole umístěny tři světlomety (dva velké a jeden menší) a dva klaksony. Další dva hledáčkové světlomety byly umístěny po stranách šípového čelního okna.

Mercedes-Benz 500 K patří po technické stránce i designem mezi nejzajímavější automobily historie a je vyhledávaným objektem bohatých sběratelů. Spezial-Roadster se dnes na aukcích nabízí za cenu kolem 4 milionů liber. Celkem bylo vyrobeno 342 automobilů Mercedes-Benz 500K, včetně 41 podvozků, z nichž bylo karosárně Erdmann & Rossi dodáno 18 kusů. Ve druhé části článku si přiblížíme silnější verzi 540 K.

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Listopad 2017
Add event Přidej akci
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Nadcházející akce
Burza Tchořovice 25/11/2017
Burza Ostrava 25/11/2017
Burza Ostrava 26/11/2017
Burza Nupaky 2/12/2017
Burza Ostrava 2/12/2017
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel