Články - Články - Harley - Davidson Model 11 - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
Autor : admin
Číslo článku : 21
Určeno pro : všechny
Verze 1.00
Datum zveřejnění: 10. 1. 2009 16:59:48
Přečteno : 922

Vlastnosti modelu 11 definitivně přesvědčily Williama Harleye a bratry Davidsonovy, že koncepce vidlicového dvouválce byla správnou volbou, jež pak znamenala definitivní přechod k velkým a robustním strojům.První vidlicový dvouválcový motor byl použit v modelu 5 D v roce 1909. Objem válců sevřených v úhlu 45° činil 819 cm3 (50 ci) při vrtání 3 a zdvihu 3,5 palce. Motor s F-hlavou měl zapalovací magneto Bosch a dával výkon 5 kW, necelých 7 koní, což byl dvojnásobný výkon oproti dosud vyráběným jednoválcovým motorům. Problém byl ale v jeho plnění. Nedokonalý karburátor nedokázal zvládat oba válce, což se mimo jiné projevovalo obtížným startováním, ale zejména nepravidelným chodem ohrožujícím bezpečnost jízdy. Když se k tomu přidaly i problémy s věčně padajícím sekundárním řemenem, byl tento model jednoznačně hodnocen jako neúspěšný. Vyrobilo se jej pouze 27 kusů. Navzdory velice úspěšným prodejům a masové oblibě jednoválcových motocyklů Harley-Davidson neopustili tvůrci svoji geniální vizi a v roce 1911 přišli s další verzí V-Twinu, označenou 7 D. Ten byl především ve spolehlivosti motoru podstatně lepší, problémy sekundárního převodu řešil napínák. Existují čísla o celkové výrobě modelu 7 (5625 kusů), konkrétní údaj o typu 7 D nelze dohledat. V průběhu následujících let došlo k dalšímu úspěšnému vývoji. Objem motoru se zvětšil na 990 cm3 (61 ci), byla zavedena spojka v náboji zadního kola, později s dvoustupňovým převodem, sekundární převod řetězem, kick startér, náboje a brzdy vlastní konstrukce a výroby, ploché stupačky, zakryté pružiny ventilů, sedlo se systémem odpružení Full Floating anebo osvětlení, byť ještě s karbidovým zdrojem.
Skutečně zlomový byl rok 1915 s příchodem modelu 11. Číslovka označovala výrobní rok, tedy jedenáctý od roku 1904, který výrobce zvolil za nultý ročník. V tomto roce již množství vyrobených dvouválců předčilo produkci jednoválcových modelů 11 B a C s motory o obsahu 575 cm3 (35 ci). Úpravami dvouválců se stal Harley-Davidson jednoznačně světovou jedničkou ve vývoji motocyklů té doby. Jedenáctka byla již místo ručního mazání motoru vybavena automatickou olejovou pumpou. Litrový motor dával 7,5 kW a byl uložen v komfortnějším uzavřeném jednotrubkovém rámu s vahadlovou přední vidlicí. Stroj byl opatřen pouze zadní expanzní brzdou. 28palcová kola byla u všech harlejů standardem. Stroj dosahoval maximální rychlosti okolo 100 km/h. Hmotnost se pohybovala přibližně kolem 140 kg.

Existovaly čtyři produkční verze: 11 E jako jednorychlostní a 11 F se třemi převody řazenými pákou na levé straně nádrže. Bylo jich vyrobeno 1275 popř. 9855 kusů a stály 240 a 275 dolarů. Verze 11 H a 11 J byly identické jako předešlé dvě, ale byly vybaveny generátorem a kompletním osvětlením a houkačkou. Těch se vyrobilo 140 (!), resp. 3719 kusů za cenu 275 nebo 310 dolarů. Z čísel je jasné, že vícerychlostní Harley byl jednoznačně bestsellerem. Celkem se modelu 11 vyrobilo 16 490 kusů. Dodávaly se, stejně jako původní slavný „Silent gray fellow“, v šedé barvě s červeným, modrým, černým a zlatým linkováním. Kromě těchto modelů vyrobil H-D i 188 kusů odlehčené a vyladěné závodní verze 11 K. U zrodu těchto strojů stál Bill Ottaway, bývalý závodník, který zlomil zpočátku značný odpor vedení firmy z Milwaukee k závodění. První závodní sezóna pro Harley byla právě v roce 1915 a byla úspěšná. Jezdec Otto Walker dvakrát zvítězil ve velmi prestižním závodě na 300 mil, když dosahoval maximální rychlosti přes 160 km/h.eště v tomto roce vyvinul tým kolem Ottawaye závodní speciál H-D Racer s osmiventilovým dvouválcem s půlkulovými spalovacími prostory o výko nu 50 koní při 4000 (!) otáčkách. Tento „závoďák“ při hmotnosti necelých 120 kilogramů dosáhl na svoji dobu neuvěřitelné rychlosti přes 180 km/h. I když motor s vysokou kompresí měl značný brzdný účinek, tak představa „přízemního letu“ na téměř bicyklových pneumatikách, s jedinou málo účinnou brzdou a s téměř nulovým pérováním, svádí k myšlence o hrdinství. Kromě Ottawaye se na vývoji, který stál přes 25 000 dolarů, což byly v té době obrovské peníze, podílel i Angličan Harry Ricardo. Do značné míry vývoj financoval, ale jeho největší přínos spočíval v konstrukčních zlepšeních motoru, a to především rozvodu. V této době si Harley-Davidson začal uvědomovat, jak důležitý nástroj v konkurenčním boji je závodění, a že má značnou šanci proti největšímu rivalovi s osmiventilovými Indiany. Souboj s Indianem se v následujících válečných letech, a to nejen na závodních drahách, silně zostřil, ale to už je zase jiná story. V té době se V-Twin jednoznačně prosadil jako dominantní rys motocyklů Harley-Davidson.

Použitá litaratura: www.automotorevue.cz

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Prosinec 2019
Add event Přidej akci
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Nadcházející akce
BURZA Nupaky 7/12/2019
vánoční vyjížďka 27/12/2020
vánoční vyjížďka 27/12/2020
Burza Baška 25/03/2027
Burza Ostrava 11/06/2027
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel