Články - Články - Pohled do historie válečných strojů - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
Autor : admin
Číslo článku : 31
Určeno pro : všechny
Verze 1.00
Datum zveřejnění: 10. 1. 2009 16:59:58
Přečteno : 1314

První skutečně jezdící a prakticky použitelná jednostopá motorová vozidla lze datovat přibližně rokem 1900. V Čechách, tedy v tehdejším Rakousko-Uhersku, jehož jsme byli nejprůmyslovější částí, to byla jednoválcová Laurinka, vyráběná dokonce již od roku 1899 (tedy Laurin&Klement model T.B.). Zatímco normální veřejnost se ještě řadu let měla dívat na motocykl jen coby na módní hračku, armády všech velkých států už přemýšlely o jeho využitelnosti ve válce. Ve které? Ale přece v kterékoliv. Válečných konfliktů bylo přeci vždycky dost a tak se počítalo s tím, že se nějaká ta další válka určitě brzy najde.
První známá zmínka v německé literatuře o motocyklu v souvislosti s armádním použitím je z roku 1904, kdy se manévrů účastnilo mimo jiné i jedenáct motocyklů NSU. Pak už se fotografie motocyklů z vojenských cvičení začaly objevovat coby zajímavost v tehdejším tisku po celém světě. Ačkoliv se na oněch fotografiích objevovaly i stroje pokusně ověšené karabinami nebo, jak se tehdy říkalo, strojními puškami, k vyloženě bojovému nasazení se motocykl nehodil. Těžko si lze s vážnou tváří představit útok proti nepříteli, kdy by jezdci motocyklů měli řídit jen jednou rukou a druhou přitom mávat šavlí, či zkoušet něco trefit z pistole. A tak se motocykl od samého začátku používal hlavně k rychlé kurýrní službě, kde se pomaličku stával konkurentem jezdectva. Přesto byl právě jezdectvem přijímán kupodivu shovívavě. Někdy dokonce i s účastí, protože ostříleným dragounům bylo jezdců, kteří byli nuceni sedlat tak nezvyklé, mnohdy vzpurné a jízdu odmítající železné oře, prostě líto.

Jenže stačilo jen málo přes deset let a do první světové války už motocykl vstupoval jako plnohodnotná zbraň. Stačí se totiž podívat na počty strojů, které byly v tomto válečném konfliktu použity. Německo jich v průběhu války na frontu nasadilo kolem pěti tisíc. Americké ministerstvo války původně objednalo dodávku 20.000 motocyklů Indian, 7.000 motocyklů Harley-Davidson a 2.500 motocyklů Excelsior. Tyto počty byly ale během války značně překročeny, takže nakonec bylo ze zámoří na evropská bojiště dopraveno více než 70.000 motocyklů! K původně uvedeným třem firmám pak přibyl ještě další americký výrobce, motocyklová továrna Cleveland, známá hlavně svými řadovými čtyřválci. Také Anglie coby kolébka motocyklismu dodala na frontu řadu strojů. Do Flander se dostalo několik tisíc ležatých podélných dvouválců Douglas. Ačkoliv se o těchto motocyklech dodnes traduje, že měly teplotní problémy, protože se jejich zadní válec špatně chladil, faktem je, že se ve skutečnosti mimořádně osvědčily svou výdrží. Další kvalitní motocykly dodala anglická zbrojovka Birmingham Small Arms, známá jako značka BSA. Ta ovšem kromě motorek vyráběla pro frontu hlavně palné zbraně a vojenská skládací jízdní kola. Ale byly tu další anglické firmy. Royal Enfield, A.J.S., Ariel, Humber a spousty dalších. Takže celkové počty motocyklů, které se zúčastnily první světové války, jsou i z dnešního hlediska více než úctyhodné.

Válečné podmínky byly pro motocykl tím nejtvrdším způsobem, jak prověřit jeho způsobilost. Zastaralá, do té doby ještě používaná řešení, jako byl například přímý pohon zadního kola řemenem, odpařovací karburátory či ruční mazání motorů rychle vzaly za své. Vývoj se pořádně pohnul kupředu. Ve prospěch vyšších výkonů, důkladněji stavěných rámů, dokonalejšího pérování a trvanlivějších pneumatik. A hlavně ve prospěch do té doby neznámého příslušenství. Pomalu se stalo samozřejmostí elektrické světlo a díky prachu a bezednému blátu na frontě začali výrobci motocyklů přemýšlet také o do té doby neznámém filtru vzduchu před karburátor. První světová válka prostě roztočila motocyklový průmysl do neuvěřitelných obrátek.

Popisky k fotografiím:

Obr. 1 - Z vojenského cvičení v Praze je snímek z roku 1911. Tehdy ještě žádné unifikované armádní stroje, z fotografie je zřejmé, že co kus, to jiná značka i model. Druhý motocykl v řadě je evidentně mladoboleslavský Laurin & Klement, ve smetanové bílém lakování. Armádní šeď čí khaki se tehdy ještě nenosila.

Obr. 2 - První známý snímek z německých pramenů: Svobodník Wilhelm Kohler pózuje se svým čtyřkoňovým jednoválcem firmy NSU na fotografii z roku 1904. Motocykl měl ještě přímý pohon klínovým řemenem a obsah něco málo přes třistapadesát kubických centimetrů.

Obr. 3 - Pod hlavičkou armády se zkoušel kdejaký neobvyklý experiment. Na obrázku z roku 1916 je litrový Indian, upravený na bizarní čtyřkolový transportér kulometu. Vedle přední vidlice je navíc vidět ještě pouzdro s karabinou a dokonce tohle vozidlo nepostrádalo ani velmi důkladnou páku ruční brzdy!

Obr. 4 - Anglický vojenský motocykl Rudge-Multi měl do té doby nevídanou novinku - plynule měnitelný převod klínovým řemenem. Za deště a bláta se ovšem řetěz ukázal jako lepší řešení...

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Srpen 2019
Add event Přidej akci
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
Nadcházející akce
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel