Články - Články - Hildebrand & Wolfmüller (1893) - Oldtimeranonce.cz

Přihlášení
Zapamatovat si heslo
Hlavní menu
Autor : suzuki
Číslo článku : 78
Určeno pro : všechny
Verze 1.00
Datum zveřejnění: 6. 6. 2010 22:04:28
Přečteno : 3665

Hildebrand & Wolfmüller (1893)

O světové prvenství ve výrobě motocyklu se pře několik národností. K nejzajímavějším konstrukcím patřil francouzský Millet z roku 1893 s hvězdicovitým pětiválcem rotujícím spolu se zadním kolem, do jehož výpletu byl zabudován. Z 80 kg připadalo deset na motor, 8 kg na akumulátor a čtyři vážila indukční cívka. Při 325 ot./min se už vířící válce dokázaly uchladit a millet prý uháněl rychlostí 55 km/h. Většinou však stál v dílně, léčba dětských nemocí vynálezce finančně i psychicky vyčerpala a v létě 1895 další vývoj vzdal.

První masovější motorku vrhli ve stejné době (1893) na trh Němci Hildebrand s Wolfmüllerem. Také jejich výtvor byl v mnoha ohledech kuriózní. Čtyřdobý dvouválec o objemu 1488 cm3 a výkonu 1,8 kW při 240 ot./min uložili vodorovně mezi stupačky. Snížené těžiště zlepšilo stabilitu 84kilové motorky. Dlouhé ojnice poháněly přímo robustní zadní kolo, tvořící zároveň setrvačník – chyběla spojka i převodovka.  Aby motor moc necukal a písty se při startování nezastavily v úvratích, doplnil každou z ojnic gumový pás napomáhající kompresi. Dvouválec si pak sice dal říct, ale běžel velmi nerovnoměrně a jezdec se v sedle divoce zmítal.

Ani rám nebyl jen tak ledasjaký, nýbrž dvojitý trubkový. V jeho útrobách proudila voda ochlazující válce motoru i olejovou vanu. Chladič byl tvořen bachratým blatníkem nad zadním 20“ kolem. Motocyklista si vůbec musel hlídat, čeho všeho se nedotknout, aby se nespálil: kousek od nohou měl trvale rozžhavenou platinovou trubičku suplující dnešní elektrické zapalování. Kdo chtěl zastavit z rychlosti až 40 km/h, musel se spolehnout na primitivní dřevěné špalíky přitlačované na náboj poháněného kola.

Přesto motorová dvoukolka vzbudila obrovský rozruch a továrna s 1200 zaměstnanci denně kompletovala deset kusů! Třetinu ceny bylo nutné uhradit předem, na dodání se čekalo čtvrt roku. Jenže se začaly hrozivě množit reklamace, zákazníky děsila hlavně rozžhavená zapalovací trubička. Mnohé motorky byly v továrně při záručních prohlídkách třikrát i čtyřikrát rozebrány a zjistilo se, že průměrné náklady převyšují prodejní cenu o  pětinu. První velká motocyklová továrna na světě zbankrotovala a dodnes se dochovalo nanejvýš deset kusů. Na hradě Kámen u Pelhřimova si můžete prohlédnout jeden z nich, původně patřící prvnímu českému motorkáři baronu Krausovi z Pardubic.

Přední kolo bylo větší (26 vs. 20“), dvojitým trubkovým rámem proudila voda

Printer Friendly Page Pošli tetno článek kamarádovi
Rychlé vyhledávání
Kalendář akcí
Září 2017
Add event Přidej akci
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Nadcházející akce
Oldtimeranonce.cz - veterán web pro všechny příznivce historických vozidel